Rozprávkový film Szilaj sa stal veľmi populárnym medzi deťmi, pretože sa odohráva na dobrodružnom divokom západe a jeho hlavným hrdinom je divoký kôň, ktorý prechádza rôznymi dobrodružstvami
Spoločnosť Dreamworks v roku 2002 predstavila celovečerný americký 2D počítačovo animovaný film Szilaj, divoký kôň z údolia, alebo jednoducho Szilaj, ktorý je šiestym filmom tohto štúdia tohto druhu. Film bol vytvorený tradičnou, ručne kreslenou technikou, ktorá patrí medzi menej známe žánre Dreamworks, a je jediným 2D animovaným filmom od Dreamworks, ktorý bol nominovaný na Oscara v kategórii najlepší animovaný film. Scenár napísal John Fusco, animovaný film režírovali Kelly Asbury a Lorna Cook, a hudbu zložil majstrovský Hans Zimmer. V Maďarsku bol film uvedený do kín 4. júna 2002.
Príbeh začína narodením Szilaja, ktorý prichádza na svet v odľahlých oblastiach divokého západu, na území Amerických národných parkov. Keď vyrastie, stane sa vodcom divokých koní, ktorý hrdinsky chráni svoje stádo. Jedného dňa si na planine všimne zvláštnu udalosť a príchod ľudí naruší pokoj stáda, ktoré prišli chytať divoké kone. Hoci sa Szilajovo stádo zachráni, on sám je zajatý a odvezený do západnej pevnosti, kde sa ho pokúšajú skrotiť, ale neúspešne, a preto je potrestaný, rovnako ako zajatý indiánsky chlapec. Medzi nimi vznikne zvláštny vzťah a spoločne sa im podarí utiecť z pevnosti, a po niekoľkých ťažkostiach sa Szilaj ocitne medzi indiánmi, kde sa zoznámi s kobylou menom Szelíd, ktorá je jazdeckým koňom chlapca menom Kis Patak. Ona Szilajovi ukáže, že nie všetci dvojnohí sú rovnakí, a že medzi nimi sú aj takí, ktorí si zaslúžia, aby sa na nich jazdilo. Život Kis Pataka závisí len na Szilajovej odvahe proti plukovníkovi a jeho vojakom. Nakoniec je mustang zajatý vojakmi a pripútaný medzi tisíce ťažných koní, ktoré pracujú na výstavbe Americkej železnice. Mustang vykoná hrdinský čin, oslobodí svojich utláčaných koňských druhov, ale nakoniec spadne do rieky, no Kis Patak ho zachráni, čím vyrovná láskavosť, ktorú pre neho Szilaj urobil. Na druhý deň plukovník a jeho vojaci začnú hon na ich zabitie, ale Szilaj zhromaždí všetku svoju silu a podarí sa mu preskočiť obrovskú priepasť; tento pohyb plukovníka ohromí a rozhodne sa im odpustiť. Potom sa vrátia do Kis Patakovej dediny, kde sa chlapec rozhodne prepustiť Szilaja a Szelíd, aby mohla kobyla zostať so Szilajom. Všetci sa ťažko lúčia. Nakoniec sa obaja kone vrátia do Szilajovho stáda v šťastí.
Popularita rozprávky takmer priamo viedla k tomu, že čoraz viac hračiek a vybavenia pre deti dostalo koňské ozdoby inšpirované rozprávkou. Okrem rôznych zošitov a peračníkov určite stojí za zmienku puzzle hry, medzi ktorými si rôzne vekové skupiny nájdu vhodné skladačky, ktoré samozrejme pripomínajú koňský film.